Kringcongres 2019

Het Kringcongres vond plaats op donderdag 18 april 2019 aan de Technische Universiteit Eindhoven. Opzet en organisatie waren in handen van Cursor in samenwerking met het Kring-bestuur. Er waren twee key-note speakers. De eerste was Wijnand IJsselsteijn, hoogleraar Human System Interaction aan de TU Eindhoven. Zijn onderzoeksgroep richt zich op de impact die mediatechnologie heeft op de menselijke psyche. Onderzocht wordt onder meer hoe psychologische inzichten kunnen bijdragen aan betere technologische ontwerpen. Zijn stelling was “Ons brein kan beter overweg met een papieren uitgave.”

De tweede lezing was van Alexander Pleijter, universitair docent Internetjournalistiek aan de Universiteit Leiden. Hij is een van de initiatiefnemers van Nieuwscheckers, een website die beweringen en nieuws factcheckt. Pleijter is ook coördinator van De Nieuwe Reporter, het weblog over ontwikkelingen en kwesties in de journalistiek en coördinator van Nieuwe Journalistiek, een project van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, waarin diverse journalisten onderzoek doen naar boeiende ontwikkelingen in de journalistiek. Zijn pleidooi ging een heel andere kant op dan van IJsselsteijn: “Je moet internet niet doen omdat het moet, maar je moet kijken hoe internet kan gebruiken om betere journalistiek te maken.” In zijn lezing gaf hij daarvan enkele voorbeelden.

Na de lunch mochten de 130 redacteuren van universiteits- en hogeschoolbladen hiermee aan de gang in zes workshops, in twee rondes:

Speeddaten met collega’s
Ontmoetingen met collega’s van andere bladen en websites.

Het maken van podcasts
Met nerds aan tafel, De Technoloog, The Daily…. De opmars van podcasts lijkt niet meer te stoppen. Maar moet je er dan zelf ook iets mee? En hoe dan? Deze vragen kwamen aan bod in een lezing van Pascal Appel, communicatiemedewerker TU/e  de maker is van de wetenschappelijke podcast – Sound of Science-.

Video’s maken met je smartphone
Workshop van Davidson Rodrigues die een speciaal trainingsprogramma ontwikkelde waarin mensen zonder veel ervaring toch een video kunnen maken. De training is onder meer gericht op journalisten, communicatieprofessionals, zzp’ers en studenten. Tijdens de workshop kregen deelnemers een korte introductie tot Mobiele Journalistiek (MoJo) en gingen ze zelf aan de slag.

Wetenschap populariseren
Onderzoekster Dan Jing Wu, een van ‘Faces of Science’ bij de KNAW, vertelde over wat zij doet om haar onderzoek onder de aandacht van een breder publiek te brengen en met welke problemen ze dan kampt.

Omgaan met Fake news
Fake news! Het is een gevleugelde term geworden. Als een journalist een fout maakt of een verzonnen bericht rumoer veroorzaakt, dan valt al gauw de term ‘nepnieuws’. In deze workshop ging Alexander Pleijter in op de diverse kanten van het factchecken: hoe controleer je of nieuws klopt? Welke tools gebruik je daarbij? Hoe ga je te werk?

Do’s and dont’s van Instagram
Felicia van der Graaf, community manager NOS houdt zich bezig met de in- en output voor de social media kanalen van de NOS. Wat zetten we op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter en in welke vorm. En hoe houden we zelf oog op wat er op social media gebeurt. Instagram is een fantastisch platform waar steeds meer mensen op te vinden zijn. Wat zijn bij het gebruik hiervan de do’s en don’ts, hoe gebruik je hashtags, hoelang mag je tekst zijn, hoe werkt het algoritme, en hoe maak je de perfecte story?

Aan het einde van de dag zijn de Kringawards uitgereikt.