Kringcongres 2020 geannuleerd

foto: Maxime Bhm op Unsplash

Thema: Kom maar in mijn bubbel!

Door de coronacrisis heeft het bestuur moeten besluiten het congres 2020 te annuleren. Wij hopen dat het congres volgend jaar doorgang kan vinden.

Tijd: 9 april 2020

Locatie: Vrije Universiteit Amsterdam, De Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam

Het is 2020. We zijn beland in het decennium van de wearables, smart home-apparaten en kunstmatige intelligentie. Het belangrijkste nieuws en sociale updates van vrienden krijgen we voorgeschoteld door de algoritmes van Google en Apple. Het wordt steeds moeilijker om uit je eigen bubbel te stappen.

Daarom een kringcongres over bubbels. Want hoe bereik je iedereen nog? Hoe ga je mee in de vaart der volkeren? En hoe maak je verhalen die eruit springen? In de lezingen en workshops hoor je over doelgroepen, ga je aan de slag met verhalen en spijker je je journalistieke vaardigheden bij.

Aanmelden

Hieronder vind je het programma en de inhoud van de lezingen en workshops. Om je aan te melden is er een link naar het aanmeldformulier verstuurd naar de redacties van de bij de Kring aangesloten media.

Programma 9 april

09.45-10.30 Inloop
10.30-12.00 Lezingen
12.00-13.15 Lunch
13.30-15.15 Workshops (2 rondes)
15.30-17.30 Borrel en prijzen
17.30 Diner

Lezingen

De studenten van de toekomst
Nisrine Sahla weet als geen ander hoe je nieuws zo verpakt dat jongeren het lezen. In haar lezing vertelt ze ons wie de nieuwe generatie studenten zijn, wat ze willen weten en hoe ze nieuws lezen en verder verspreiden.

Nisrine Sahla is redacteur en verslaggever bij NOS Stories. Ze vertelt het nieuws via YouTube, Instagram en Snapchat op zo’n manier dat jongeren het willen delen met hun leeftijdsgenoten.


Verhalen voor iedereen

Sarita Bajnath trekt ons in een inspirerende lezing uit onze veilige redactiebubbel. Hoe bevoor(oor)deeld zijn we, hoe werkt dat door in de berichtgeving en hoe missen we daarmee mensen die we wel willen bereiken?

Sarita Bajnath geeft als eigenaar van Socratisch.nl en Privilegetraining.nl trainingen op het gebied van inclusie, diversiteit en dialoog, onder meer bij culturele instellingen, politieke partijen en hogeronderwijsinstellingen. Ze studeerde aan de VU en zette zich op de universiteit in voor studenten die als eerste van hun familie gaan studeren.

 

Workshops

Bedenk een journalistieke podcast en maak ’m tot een succes
Marjolein Knol gaat in op journalistieke podcasts. Hoe begin je, wat leent zich goed voor een podcast, wat heb je ervoor nodig en hoe wordt-ie een succes? In de workshop krijg je tips en goede voorbeelden en ga je ook zelf aan de slag.

Marjolein Knol is radio- en podcastmaker. Voor een podcast over de TT in Assen won ze de NL Media award en de tweede prijs van de NTR Podcastprijs 2018. (foto: Lilian van Rooij)


Zo trek je de lezer je verhaal in, tot het uit is
Jacqueline Bel laat zien hoe je een verhaal kunt schrijven dat de lezer meesleept tot het einde. In haar workshop leert ze ons met welke literaire technieken we verhalen spannender en prikkelender kunnen maken.

Jacqueline Bel is hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde aan de VU. Ze schreef zelf een literatuurgeschiedenis van de eerste helft van de twintigste eeuw, Bloed en rozen, en een boek over literaire generaties en hun tijdschriften, modes en stromingen. Aan de VU doceert ze onder andere creatief schrijven.

 

Zo verspreid je je verhalen zo slim mogelijk
Carolien Vader vertelt hoe journalisten kunnen werken aan een beter bereik voor hun verhalen. Media zijn goed in de inhoud, maar worstelen vaak met het bereiken van hun doelgroepen. Meer nadruk op distributie en de online marketing helpt om de mooie verhalen die we maken bij de juiste mensen onder de aandacht te krijgen.

Carolien Vader is eigenaar van het media-adviesbureau Bladendokter.nl en medeoprichter van contentstrategiebureau The Big Story. Ze is actief als adviseur op het snijvlak van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Vorig jaar kwam haar boek Content Playbook uit.


Diepgravende, menselijke verhalen maken in deze snelle tijd
Doruntina Islamaj vertelt hoe je diepgravende, menselijke verhalen maakt in een tijd waarin het vooral lijkt te gaan om snelheid. Ze vertelt over het vak van onderzoekjournalist, deelt haar kennis en ervaring en geeft ons handvatten om zelf diepgravende verhalen te maken.

Doruntina Islamaj werkt als onderzoeksjournalist bij de Vlaamse openbare omroep VRT, waar ze werkt aan diverse radio- en televisieprogramma’s. Ze was vorig jaar een aantal maanden op uitwisseling bij De Correspondent. In haar verhalen stelde ze onder andere de betrouwbaarheid van zelftests aan de kaak, en legde ze uitbuiting in nagelsalons en misbruik bij de Jehova’s bloot.


Maak de beste koppen
Rosanne Kropman leert ons hoe je je verhaal een kop meegeeft die iedereen het stuk in trekt, en hoe koppen voor print anders is dan voor online. In een prikkelende en praktische workshop laat ze zien dat iedereen kan leren koppen.

Rosanne Kropman is als freelance journalist, researcher en eindredacteur verbonden aan het freelancecollectief Bureau Wibaut. Ze is docent bij de NVJ Academy en geeft workshops over eindredactie. Ze werkte mee aan de survivalgids voor freelancers Hosselen, harken en andere handigheden.

 

Een vliegende start voor je verhaal
Mensje Melchior weet als freelance journalist als geen ander dat je je artikelideeën mooi moet inpakken om redacties te overtuigen jouw stuk te plaatsen. Daarom komt ze ons vertellen hoe je bij je artikelidee een originele invalshoek bedenkt en hoe je de redactie meekrijgt met jouw idee. Onmisbare kennis voor alle journalisten, ook als je al op een redactie zit.

Mensje Melchior is zelfstandig journalist, coördinator, eindredacteur en trainer. Ze schrijft over gezondheid psychologie, wetenschap voor onder andere Volkskrant, Psychologie Magazine, Radar, Libelle.


Kijk verder dan het standaardplaatje

Monique Beers helpt ons om anders naar beeld te gaan kijken. Bij veel online verhalen zoeken we zelf beeld. Maar wat is een krachtig beeld? En hoe onderzoek je wat past bij het verhaal? In deze interactieve workshop leer je hoe je dat goed aanpakt.

Monique Beers is sinds kort beeldredacteur voor de nieuwe websites van de Vrije Universiteit. Ze werkte eerder voor onder andere Quest en Glamour. (foto: Mark van der Zouw)

 

 

 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Verslag kringcongres 2019

 

Het Kringcongres vond plaats op donderdag 18 april 2019 aan de Technische Universiteit Eindhoven. Opzet en organisatie waren in handen van Cursor in samenwerking met het Kring-bestuur. Er waren twee key-note speakers. De eerste was Wijnand IJsselsteijn, hoogleraar Human System Interaction aan de TU Eindhoven. Zijn onderzoeksgroep richt zich op de impact die mediatechnologie heeft op de menselijke psyche. Onderzocht wordt onder meer hoe psychologische inzichten kunnen bijdragen aan betere technologische ontwerpen. Zijn stelling was “Ons brein kan beter overweg met een papieren uitgave.”

De tweede lezing was van Alexander Pleijter, universitair docent Internetjournalistiek aan de Universiteit Leiden. Hij is een van de initiatiefnemers van Nieuwscheckers, een website die beweringen en nieuws factcheckt. Pleijter is ook coördinator van De Nieuwe Reporter, het weblog over ontwikkelingen en kwesties in de journalistiek en coördinator van Nieuwe Journalistiek, een project van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, waarin diverse journalisten onderzoek doen naar boeiende ontwikkelingen in de journalistiek. Zijn pleidooi ging een heel andere kant op dan van IJsselsteijn: “Je moet internet niet doen omdat het moet, maar je moet kijken hoe internet kan gebruiken om betere journalistiek te maken.” In zijn lezing gaf hij daarvan enkele voorbeelden.

Na de lunch mochten de 130 redacteuren van universiteits- en hogeschoolbladen hiermee aan de gang in zes workshops, in twee rondes:

Speeddaten met collega’s
Ontmoetingen met collega’s van andere bladen en websites.

Het maken van podcasts
Met nerds aan tafel, De Technoloog, The Daily…. De opmars van podcasts lijkt niet meer te stoppen. Maar moet je er dan zelf ook iets mee? En hoe dan? Deze vragen kwamen aan bod in een lezing van Pascal Appel, communicatiemedewerker TU/e  de maker is van de wetenschappelijke podcast – Sound of Science-.

Video’s maken met je smartphone
Workshop van Davidson Rodrigues die een speciaal trainingsprogramma ontwikkelde waarin mensen zonder veel ervaring toch een video kunnen maken. De training is onder meer gericht op journalisten, communicatieprofessionals, zzp’ers en studenten. Tijdens de workshop kregen deelnemers een korte introductie tot Mobiele Journalistiek (MoJo) en gingen ze zelf aan de slag.

Wetenschap populariseren
Onderzoekster Dan Jing Wu, een van ‘Faces of Science’ bij de KNAW, vertelde over wat zij doet om haar onderzoek onder de aandacht van een breder publiek te brengen en met welke problemen ze dan kampt.

Omgaan met Fake news
Fake news! Het is een gevleugelde term geworden. Als een journalist een fout maakt of een verzonnen bericht rumoer veroorzaakt, dan valt al gauw de term ‘nepnieuws’. In deze workshop ging Alexander Pleijter in op de diverse kanten van het factchecken: hoe controleer je of nieuws klopt? Welke tools gebruik je daarbij? Hoe ga je te werk?

Do’s and dont’s van Instagram
Felicia van der Graaf, community manager NOS houdt zich bezig met de in- en output voor de social media kanalen van de NOS. Wat zetten we op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter en in welke vorm. En hoe houden we zelf oog op wat er op social media gebeurt. Instagram is een fantastisch platform waar steeds meer mensen op te vinden zijn. Wat zijn bij het gebruik hiervan de do’s en don’ts, hoe gebruik je hashtags, hoelang mag je tekst zijn, hoe werkt het algoritme, en hoe maak je de perfecte story?

Aan het einde van de dag zijn de Kringawards uitgereikt.